آخرین اخبار کاشان

روایت تسنیم از جاده مرگ "بادرود – کاشان"/ باند دوم جاده پس از گذشت 30 سال تکمیل نشده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، محور ترانزیت بادرود – کاشان به طول 55 کیلومتر، یکی از جاده‌های پرخطر کشور است که روزانه اتفاقات ناگواری در آن رخ می‌دهد به گونه‌ای که یکی از آرزوهای دیرینه مردم شهرهای بادرود و کاشان دو بانده شدن این جاده است.

این جاده دوطرفه راه اصلی و ترانزیت محور تهران – جنوب نیز هست که روزانه شاهد تردد صدها و بلکه هزاران ماشین  سبک و سنگین از این مسیر هستیم؛ قطعا با دو بانده شدن این مسیر علاوه بر کاهش آمار تلفات و سوانح جاده‌ای در این محور، ترافیک و مدت زمان سفر نیز کاهش می‌یابد.

جاده بادرود – کاشان سالانه میلیاردها تومان به خودروهای عبوری صدمه وارد می‌کند؛ بیش از دو دهه است که از عملیات بهسازی  و تکمیل آن می‌گذرد و سالانه ده‌ها نفر از هموطنان جان خود را در این جاده از دست داده و یا دچار نقص عضو شده‌اند تا جایی که مردم منطقه بادرود به این محور  لقب “جاده مرگ” داده اند

سابقه این جاده به حدود 30 سال قبل یعنی حوالی سال 71 و زمانی که آقای اسحاق جهانگیری معاون اول فعلی رئیس جمهور ، استاندار وقت اصفهان بود، برمی‌گردد؛ جهانگیری برای افتتاح طرحی به بادرود سفر کرده بود و در خلال آن دستور احداث این جاده را داد و در شهریور همان سال عملیات احداث آن کلنگ خورد.

محور ترانزیتی کاشان – بادرود در طول روز شاهد تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی و خودروهای مسافربری و شخصی است، وجود شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌، کارخانجات خودروسازی سایپا و فولاد آلیاژی و صنعتی در این محور بر حجم ترددها افزوده است.

باند دوم جاده شهرستان کاشان – بادرود به طول 53 کیلومتر است که 35 کیلومتر آن در حوزه کاشان و 18 کیلومتر آن در حوزه نطنز قرار دارد که 18 کیلومتر آن چند سال قبل افتتاح و به بهره‌برداری رسید؛ در طول شبانه روز دهها دستگاه اتوبوس و مینی بوس به طور دائم در حال جابجایی کارگران و عبور و مرور هستند و همچنین مردم شهر و روستاهای همجوار صرفاً از این جاده جهت تردد به شهرهای کاشان و بادرود استفاده می کنند.

 کارمندان نیز جهت سهولت و دسترسی راحت‌تر به مکان و سایت اداری در این جاده تردد کرده و بیماران شهر و روستاهای همجوار نیز به علت مداوا و سیر درمان، روزانه به مراکز درمانی و بیمارستان‌های کاشان مراجعه و ناچارا از این محور مواصلاتی عبور و مرور دارند؛ محور ترانزیتی کاشان بادرود نقش مهمی در زندگی مردمان این دیار را ایفا می کند و این در حالی است که سطح جاده و آسفالت آن تخریب شده و چاله‌های فراوانی ایجاد شده است.

بعد از حدود 25 سال بخشی از این جاده حدود 25 کیلومتر آن بهسازی و تکمیل شده است و مابقی آن همچنان توسط پیمانکار در حال تکمیل و آسفالت است؛ نمایندگان مجلس، وزیر، معاون وزیر، استاندار، فرمانداران، بخشداران و مدیران کل و مسئولان شهری اصفهان، کاشان و بادرود بارها از این محور بازدید کردند؛ نامه‌ها و درخواست‌های مردم امضا شد و لیکن دستورات و امضاها به فراموشی سپرده شد.

طی سال‌های اخیر 18 کیلومتر از جاده سمت بادرود به کاشان که مربوط به حوزه استحفاظی شهرستان نطنز است زیرسازی و آسفالت شد و باند دوم آن زیر بار ترافیک رفته است هر چند این قسمت نیز در حال حاضر دچار مشکلات فراوانی اعم از نبود اسفالت مناسب، تخریب پل ها و روکش مناسب است که متاسفانه به سبب عدم نظارت و کوتاهی پیمانکار مربوطه،هرلحظه امکان انحراف و واژگونی  خودرو است

حجت‌الاسلام علیرضا قاسمی بارها در مورد این جاده و اهمیت آن در محافل و مجالس مختلف اظهار داشت: هر از چندگاهی وزیر یا استاندار یا مدیرکل می‌آیند و قول‌هایی می‌دهند اما به قول خود عمل نمی‌کنند؛ تا چه زمانی این جاده باید تلفات انسانی داشته باشد و کشته بدهد؟

امام جمعه شهر بادرود در این محافل و خطبه های نماز جمعه این شهر بارها خواستار آن شد تا حرکتی در اسرع وقت از سوی مسئولان در جهت رفع این معضل صورت گیرد و ایمنی نسبی در این منطقه فراهم شود.

رحمت‌الله فیروزی پور نماینده مردم  نطنز و بادرود و قمصر در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که با مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی طی دو ماه گذشته صورت گرفت، مقرر شد در کوتاه ترین زمان ممکن این پروژه به سرانجام برسد و قول‌هایی نیز  در جهت تامین اعتبار و قیر داده شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ابراز داشت: پیش از این به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی پیمانکار قبلی  تقریبا حدود هشت کیلومتر از این مسیر  مورد اختلاف مسئولان راه و شهرسازی و پیمانکار بود که با پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر این شد  تا مقدار مسیر باقی مانده حدفاصل چهار راه ابوزید آباد تا ابتدای حوزه استحفاظی نطنز  به پیمانکار جدید تحویل و به سرعت تکمیل شود.

فیروزی پور با بیان اینکه در تلاش هستیم که پروژه محور بادرود – کاشان به زودی به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: در تلاش هسنیم تا باند دوم  محور بادرود – کاشان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد

حامد موحدی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از کل  18 کیلومتر باند دوم محور بادرود – کاشان 10 گیلومتر آن توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به واسطه شرکت پیمانکاری وزین راه احداث شد که دارای نواقصی از جمله افتادگی پشت پل‌ها، عدم شانه خاکی و غیره است و کماکان در اختیار پیمانکار بوده و هنوز مراحل تحویل و تحول صورت نگرفته است.

موحدی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در پروژه محور بادرود – کاشان توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: هشت کیلومتر باقیمانده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان احداث شده بدون عیب و نقص است که تحویل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شده است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نطنز ابراز داشت: با توجه به اینکه جاده بادرود- کاشان یکی از پر رفت و آمدترین محورهای منطقه بوده و مسیر جاده ترانزیت تهران- بندرعباس نیز محسوب می‌شود، تنها با تکمیل و بهره‌برداری از باند دوم  آن می‌توان امید بود که تلفات انسانی و مالی به کمترین میزان ممکن برسد.

به گزارش تسنیم، طرح ساخت باند دوم جاده بادرود- کاشان پیش تر در سال 92 آغاز شد؛ از مسوولان راه و شهرسازی انتظار می‌رود با مشخص کردن وضعیت هشت کیلومتر میانی مسیر و تکمیل آن نگرانی‌های چندین ساله خانواده‌ها و رانندگان شهرهای بادرود و کاشان و سایر هموطنان  برطرف گردد.

این طرح که از جمله مصوبات سفر رئیس جمهوری بود، نزدیک به 18 کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی شهرستان نطنز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و مقدار 26 کیلومتر آن نیز از کاشان به سمت بادرود سال گذشته با پیگیری‌های نماینده کاشان تامین اعتبار شد و در حال حاضر توسط پیمانکار مشغول آسفالت‌ریزی است.

 گزارش از رحمت‌الله کاملی

انتهای پیام/804/ش

   

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید